28 desember 2005

Julefeiring

Nå som vi er midt i den materialistiske julefeiringa, lurer jeg på hvor den åndelige siden er blitt av. Med det mener jeg hvor det er blitt av framhevingen av hvorfor vi feirer jul? Jeg synes vi har blitt for fokusert på det som har med mat, gaver og eget velvære å gjøre. Jeg mener ikke at dette skal vekk, men jeg tror vi har fått for ensidig fokus og at den virkelige årsaken til julefeiringa er kommet helt i bakgrunn.
Det at Jesus kom til jord av en eneste årsak, nemlig at Gud ville redde oss fortapte sjeler, er i seg selv stor nok grunn til at julen må få et større åndelig og kristelig innhold. Når det er sagt, er jeg selvfølgelig svært takknemlig for at jeg kan feire en jul med god og ikke minst nok mat, familien min rundt meg og julegaver som seg hør og bør. Dette er noe jeg er takknemlig for, men jeg synes alikevel at fokuset er blitt noe forskjøvet.
La oss også huske på at dette som hendet for 2000 år siden, ga oss mulighet til selv å velge om vi vil vende oss fra eller mot Gud. Det er en aktiv handling som bare den enkelte av oss kan gjøre noe med. Ingen kan tvinge oss til denne "handlingen", ei heller Gud. Vi har vår frie vilje til å ta dette standpunktet. Så stor kjærlighet viser Gud oss at ofret sin eneste sønn, men alikevel tvinger Han oss ikke til å tro på det. Du er invitert til dette, men du må selv utføre "handlingen"!
God romjul!

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Are Karlsen said...

Velkommen som blogger!

Jula er en unik mulighet til å forkynne evangeliet. Jeg synes Egil Svartdahl fikk fram noen sterke poenger under julekonsertene i Filadelfia, når han poengterte forskjellen på eventyrets "Det var en gang" og juleevangeliets "Det skjedde i de dager når Kvirinius var landshøvding i Syria".

Jula som kjøpe- og etefest er bare tomhet. Å feire at Jesus, jordas skaper og vår frelser ble født, gir et innhold som det virkelig er verdt å feire.

torsdag, 29 desember, 2005  

Legg inn en kommentar

<< Home