22 januar 2006

Arbeidsveien

Tur/retur Sandefjord/Tønsberg hver dag for å komme seg på jobben, det er det sikkert mange som opplever. Da kan man oppleve forskjelleige situasjoner som bilist. Nå har ikke jeg noe spesiellt å vise til her, men noen glimt skal jeg gi deg.















Mange ganger opplever jeg fantastiske soloppganger. Se bare her: Soloppgang over Slottsfjellet i Tønsberg 28/11-2004.
(foto G. Øynes)















Her kommer sola opp over Tønsberg. Kirkespiret du ser siluetten av er Tønsberg Domkirke. Bildet er tatt 26/10-2005
(foto G. Øynes)















Her ser du soloppgangen over Bjellandåsen i Tønsberg der jeg jobber. Bildet er tatt 13/12-2005.
(foto G. Øynes)

Nå i disse snørike tider, må man være forberedt på forsinkelser i trafikkavviklingen. Man kan også risikere å bli liggende bak en eller flere brøytebiler. Da blir gjerne situasjonen uoversiktelig slik som på et av disse bildene. Da er det viktig å holde god avstand, slik at man ikke kommer i vanskelige situasjoner. De siste dagene meg mye snøvær kunne arte seg slik som på disse bildene tatt 19/1-2006:















Haneholmveien like etter start hjemmefra
(foto G. Øynes)















Her ved Virik Idrettspark skal jeg svinge til høyre. Her er det ofte svært glatt, og mange er de som har havnet uti grøfta her.
(foto G. Øynes)















I krysset med Hystadveien blir det ofte kø i rushtrafikken, og kanskje spesiellt når det er glatt føre.
(foto G. Øynes)















Lyskrysset ved Park Hotel var for engangs skyld i orden. Det har nemlig vært ute av drift svært mange ganger i den senere tid.
(foto G. Øynes)















Denne morgenen var det lang kø inn mot rundkjøringen ved Shell på Fokserød. Her var det tydelig at folk tok det ekstra forsiktig.
(foto G. Øynes)














Her er det to brøytebiler som kjører foran meg langs raveien og sikten er som du ser betydelig redusert.
(foto G. Øynes)















Ved Gjennestad Gartnerskole lyser det fortsatt i treet ved Svanedammen.
(foto G. Øynes)















På Sem kan det være litt venting for å komme inn på Semslinna. Og som vi ser, "Posten skal fram".
(foto G. Øynes)















Idet jeg svinger inn til min arbeidsplass, får jeg øye på en bil som sto godt plantet ut i snøhaugen.
(foto G. Øynes)















Og slik blir grantreet rett foran der jeg parkerer seende ut når snøen tynger.
(foto G. Øynes)

Her så du altså hvordan vinterveien kan fortone seg på vei til kontoret en tidlig januarmorgen.

Når man opplever slike vinterveier er det viktig å ikke ha det for travelt, og å holde god avstand til trafikken foran seg. Det er enda viktigere på vinterføre å tenke seg hva som kan skje rundt neste sving eller ved neste kryss. Bremsestrekningen er ofte mange ganger så lang på vinterføre enn på tørrt sommerføre. Om du kjører med piggdekk, kjører du kanskje rundet med en falsk følelse av trygghet. Da er det bedre ø kjøre piggfritt og ha en litt større følelse av forsiktighet. Dessuten sø er det jo mere miljøvennlig.
Jeg har kjørt piggfritt i ca. 25 år og har ikke angret en gang. Selvfølgelig har det vært noen fåtilfeller av at det hadde vært fordeler med pigger, men det har da vært så mange, mange flere ganger hvor piggfrie dekk har vært fordelaktig.
I morgen er det ny arbeidsuke med pendling mellom Sandefjord og Tønsberg. Ha en god arbeidsuke og kjør forsiktig!

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Blogger Are Karlsen said...

Her var det mange fine bilder både fra trafikk og natur!

mandag, 23 januar, 2006  
Blogger Geir said...

Takk, Are, men det er ikke så lett for en fersk blogger å få bildene plassert slik jeg gjerne vil. Får prøve å redigere litt på det.

mandag, 23 januar, 2006  
Blogger Geir said...

NÃ¥ tror jeg plassering av bildene ble bra?

mandag, 23 januar, 2006  

Legg inn en kommentar

<< Home