10 oktober 2009

India 5

Lørdag 10. oktober fortsatt

Dette har vært enn opplevelserik dag her i Bangalore. Vi gikk en lang tur i byen og så på livet. Og det er ingen tvil om at det er liv her! Om du synes det støyer i en eller annen by hjemme i Norge så er ikke det noen ting i forhold til hva jeg opplever her.
For det første så er det et yrende folkeliv. Og et yrende trafikkliv. Det ser ut til at folk både bor, arbeider, hviler, tigger og selger et eller annet seg på og ved gatene. Trafikken er et kapittel for seg. Jeg tror ikke de har trafikkregler her, og hvis det finnes så brukes de ikke. Det eneste som gjelder her er å komme seg fram. Det eneste som MÅ virke på en bil eller motorsykkel er hornet. Det tutes og ules og bertes og skrikes og jeg vet ikke hva, ustanselig. Fra jeg våkner til jeg sovner. (Det gjør ikke meg noe, for jeg har et godt sovehjerte. Det kan bekreftes i alle fall av en person.)
Og så er det alle luktene da. De endrer seg etter hvert som man beveger seg bortover fortauet, eller det som egentlig skal være et fortau. Jeg har funnet ut at det er klokest å holde et lite øye på hvor jeg setter foten! Det har gått bra så langt, men noen grøfter og kulleverter er helt åpne. Søppel er det overskudd på, og eventuelle veiarbeider ser ut til å ta svært lang tid. (Jeg tror ikke vi skal klage så mye på alt mulig hjemme i Norge!)
Ja da, vi har sett kyr også, men ikke så mange enda. Noen går og beiter langs fortauet der vi gikk langs en bred 3 felts vei i begge retninger. Det var bra meg grass der så hun var egentlig ikke så mager. Noen så vi inne i sentrum også der de gikk på en gammel hustomt.
Vi hadde bestemt oss for å GÅ rundt omkring for å se på livet. Det gikk ikke så lenge før vi ble bydd skyss med en av de mange tusen 3-hjuls mopeddrosjene. Vi takket høflig nei og ville gå videre, men det var ikke så enkelt. Sjåføren nærmest hang på oss og ville vise oss rundt. Vi gikk imidlertid videre. Etteren stund sto vi ved et gatehjørne og ventet på at vi kunne gå over gata, da var han der igjen med drosja si og dro opp en bunke med bilder som skulle vise oss hva vi kunne se! Vi var imidlertid litt sta og ville gå på egenhånd. Et par ganger til dukket han opp og lurte på om vi ville bli kjørt.
Vi kom oss tilbake til hotellet både varme, svette og støvete. Da var det godt med et bad før lunsjen som vi inntok i hotellets restaurant. Deilig kylling, stekt egg og sikker salat, samt div. bakevarer. og alltid "sparkling water". Det er tryggest. Og til slutt svart kaffe.
I kveld gikk vi oss på nytt en tur for å kikke litt i et handlestrøk. Vi fant Bangalore Center, et stort 5 etg. varehus. Det var imidlertid bare folket som var anderledes enn hjemme, varehuset var etter min smak litt for vestlig og stereotypt. Da var det mer intr. med et typisk butikksenter inne i sentrum tidligere i dag. Flere handlegater med små butikker som lå helt ut til der vi gikk. Vi avsluttet kvelden med et besøk i en kinarestaurant. Tok drosje dit fra hotellet, og gikk tilbake i mørket med et like aktivt folkeliv. Middagen var en slags kokt kylling med div. sauser og ris. God mat og en hyggelig opplevelse.
(Flere bilder kommer i neste post.)
Trafikken er tett i Bangalore. (NB: Bildet er IKKE arrangert!)


Etiketter: ,