12 oktober 2009

India 9

Bibelinstituttet

Etter frokost i dag kl. 07.30, ble vi hentet av Saju og det bar avgårde ut av byen. Etter tre kvarter svingte han inn på et tilsynelatende tomt jorde- Det var en smal grusvei som gikk langs jernbanen et stykke og etter hvert dukket det opp noen hus . Langs veien lå det mange gule blomster og et sted var det en haug med ris. Han fortalte at det hadde vært en hinduistisk begravelse dagen i forveien. De pleier da å strø gule blomster der de går med kista slik at den døde sjelen skal finne tilbake til landsbyen der de kom fra. Haugen med ris var til for at sjelen skulle ha mat på veien tilbake!!! Jeg er glad vi kristne slipper å tenke på slike ting.
Bibelinstituttet holdt til
i en bygning, bak en høy mur, i en liten beplantet skog med palmer og andre vekster. Vi kom hit like før kl. 9 og det skulle være samling til bønn og bibellesning som staben har hver morgen. Det var her jeg debuterte med en liten enkel andakt på engelsk! Vi sang et par sanger og det ble bedt for dagens mange prosjekter.
Etterpå fikk vi møte lederne for de forskjellige avdelingene på instituttet og vi fikk en god innføring i hvordan arbeidet med utvikling av skriftspråk og bibeloversettelsene ble gjort. (Kommer tilbake til detaljer om dette senere her i bloggen.) Det var svært interressant å sfå høre hvordan de arbeider, og hvilken møysommelig jobb dette er. Det er faktisk ikke bare snakk om bare å lage en bibeloversettelse, men dette fører også til at mange av Indias milliarder får et eget skriftspråk!
Ved lunsjtider ble vi med Saju, som altså er leder på instituttet, til en pizzarestaurant i nærheten. Der fikk vi aldeles nydelig pizza, og etter det bar det tilbake til hotellet hvoe vi drakk kaffe og samtalte med Saju en god stund utover ettermiddagen.
Da han skulle reise fra hotellet, satt vi på et stykke og gikk av i en handlegate for å besøke en iStore (Applestore) i Bangalore. Det var visstnok 2 slike butikker der. Morro å se denne flotte butikken midt iblant alle de andre typiske indiske butikkene som det ikke manglet på. Vi spaserte etterhjvert jemover og handlet litt langs fortauet. Vi ble nesten nedrent av overiverige selgere som skulle tilby oss alt fra klokker til håndvifter av påfuglfjær. Vi kunne også bli veiledet til et handlesenter av en som sikkert hadde god fortjenest av å skaffe kunder. Etter å høflig ha takket nei ørten ganger kom vi oss "løs". Det var en fin spasertur tilbake til hotellet i det mørket seg på. Temperaturen var i aller høyeste grad behagelig;-)
På kvelden spiste vi middag på hotellets restaurant i 10 etg. med utsikt over mye av byen. Vi så også rett bort på en stor crikertarena hvor det var lokaloppgjør mellom RCB (Cape Cobras fra Bangalore) og Otago Volts fra New Zealand. Det var et Champions League-oppgjør som visstnok var et "må vinne-oppgjør" for begge lag. Vet ikke hvordan det gikk, men det står sikkert i The Times of India som jeg får på døra hver morgen!

Medarbeiderne ved NLCI (New Life Computer Institute) med Harald i midten.